Leo Peterka: stavební firmy okrádají město

Ilustrační foto.Podbořanský zastupitel obvinil firmy z dohod, které poškozují město. Podobné praktiky prý používal sám. Debata přerostla v otevřenou hádku plnou vulgarismů.
Ostrá výměna názorů provázela dubnové zasedání podbořanských zastupitelů. Leo Peterka tam obvinil stavební firmy z nekalých praktik. Karel Podhola, na kterého byl útok směřován, se tvrdě ohradil, stejně jako radnice.

Zastupitel zpochybnil objektivnost výběrových řízení, která v Podbořanech na stavební práce probíhají. „V Podbořanech probíhají dohovory stavebních firem. Je předem jasné, kdo zakázku vyhraje, ty firmy se jen domluví, za jakou cenu akci udělají. Nejsou to vůbec veřejné soutěže. Je to zájmové sdružení pod vedením jednoho z radních, který podniká ve stavebnictví,“ obvinil stavební firmy Leo Peterka.

Později radního i jmenoval. „Ano, pan Podhola se dohod účastní,“ vyřkl svojí domněnku.

Popsal také, jak údajné dohody mají fungovat. Firmy si mezi sebou prý určí vítěze, ostatní ze „sdružení“ se pak přizpůsobí a ceny určí o několik set tisíc korun vyšší. Vědí prý jaká nabídka je nejnižší, proto nemohou vyhrát ostatní firmy. „Rozpočet u těchto vybraných akcí se pak navýší a musí být vyškrtnuty další projekty, které bychom mohli udělat,“ myslí si podbořanský zastupitel.

„Věděl jsem například, že rekonstrukce přechodů bude stát čtyři miliony,“ uvedl Leo Peterka. Podle většiny zastupitelů to ale není nic divného, částku lze jednoduše odvodit z návrhu rozpočtu. Peterku v jeho tvrzení podpořil i další zastupitel, Lumír Šopf. „Na pěti zakázkách vyhraje pět firem, každá něco,“ naznačil.

Policii raději vynechá

Podbořanský zastupitel Leo Peterka se během své řeči také přiznal, že podobné praktiky sám používá. Neupřesnil, jestli také v Podbořanech. „Nejsem svatý. I já jsem se takových dohod účastnil,“ řekl s tím, že celou věc nehodlá předat na polici, má s ní prý špatné zkušenosti.

Peterka se několik let soudil s Finančním úřadem v Podbořanech, který ho obvinil z krácení daní. Soud ho v tomto případě nakonec osvobodil. Další problémy měl, když obvinil jednoho z úředníků finančního úřadu z vyžadování úplatku. Tehdy ho lounský soud odsoudil za útok na státní orgán, požadování úplatku totiž Peterka nedokázal.

Bouřlivá debata neprobíhala jen v jednacím sále podbořanského zastupitelstva. Během přestávky se přenesla také před budovu radnice, kde přešla v otevřenou hádku. Výjimkou nebylo ani používání vulgarismů.

Radní: podfuky neexistují

Všechna obvinění jak vedení radnice, tak i Karel Podhola tvrdě odmítají. „Jsou to sprosté lži a výmysly. Žádné dohody či jiné podfuky neexistují,“ bránil se podbořanský radní s tím, že na Peterku určitě podá trestní oznámení.

To pravděpodobně nebude jediné, které padne. „Určitě trestní oznámení podám, nařčení se musí nezávisle vyšetřit. Pokud má někdo povědomost, že se tady takové praktiky dějí, má povinnost dát to policii. Udivuje mě, že to zastupitel Peterka nechce udělat,“ byl rozhořčen starosta Podbořan Radek Reindl.

Podle něj jde ale pouze o spory stavebních firem. I Leo Peterka je totiž se stavebnictvím spojen. „Nejedná se o nic jiného, než o souboj stavebních firem. Ty, které neuspěly, se ozývají. Zkouší výběrové řízení zpochybnit, ty jsou ale plně transparentní,“ myslí si.

Rozhoduje jenom cena

Chce také, aby se zabránilo podobným nařčením v budoucnu, zvýšit počet firem, které o zakázky budou soutěžit. V současnosti je oslovováno vždy několik firem, převážně místních, i tak se ale do soutěže může přihlásit kdokoli. „Výběrová řízení plně otevřeme. Už nebudeme zvýhodňovat místní firmy, ať se přihlásí klidně sto firem odkudkoli. Já budu jen rád,“ dodal starosta s tím, že v Podbořanech rozhoduje o výherci soutěže jedině nabídnutá cena, žádné jiné kriterium neexistuje. Všechny smlouvy, jako v jednom z mála měst, jsou také veřejné. „Zakázku vždy získá ten nejlevnější,“ do­dal.

Leo Peterka podobným způsobem napadl radního Podholu už loni. Tehdy však svá tvrzení nedokázal, i když to veřejně slíbil.

Foto: Deník
Zdroj: Žatecký a Lounský deník

27.04.08, 12:28:34 - Aktuality na úřadě - 1370x - trvalý odkaz
Hodnocení: 19. Líbí se Vám tento článek? [ano/ne]

Tisk a email článku:

Komentáře:

  1. [1] od: České přísloví

    Kdo mnoho mluví, lže, nebo se chlubí.

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Pepa — #6
    28.04.08, 13:50:20
  2. [2] od: to je prdel :-)))

    Zloděj křičí, chyťte zloděje,..... :-))) Ať žijou Podbořany!

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Marcela — #3
    28.04.08, 22:03:16
  3. [3] od: Marcela

    inspirován to je prdel :-))) — #2 TOTO se samozřejmě netýká jenom Podbořan , takže to není atˇžijou Podbořany, je to v celym státě, stačí jen otevřít oči a přejde smích.Proč se v článku zmiňuje i zvýhodňování domácích firem (některých).....
    Je to sice hezký , že peníze zůstanou "doma" ale za jakou cenu????

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Petr — #7
    29.04.08, 11:24:45
  4. [4] od: Karla

    Pan starosta přiznává zvýhodňování některých firem v posledním článku: Rozhoduje jenom cena....to je docela bomba....i když jsou místní....jde asi opravdu o určitý okruh...

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Jana Čechová — #14
    29.04.08, 11:31:44
  5. [5] od: Pepa

    Je zajímavé, že budou VŘ otevřena až po tomto incidentu......

    odpověz na tento komentář 29.04.08, 11:34:06
  6. [6] od: Pepa

    inspirován České přísloví — #1 inspirován České přísloví — #1 Také by mě zajímalo, proč se předkládá zastupitelstvu k schválení změna v rozpočtu, když je už podepsaná smlouva (po vyslechnutí projednání bodu-p.Zerner) ,kdo by zaplatil penále při odstoupení od smlouvy PANE STAROSTO?

    odpověz na tento komentář 29.04.08, 12:37:59
  7. [7] od: Petr

    inspirován Marcela — #3 Obesílání pár "vyvolených" firem asi není to nejlepší řešení, budí to zbytečné dohady a otázky. Mělo by jich být obesláno co nejvíce, alespoň 10, tam už je případná kartelová dohoda minimálně stížena. Do 20 km máme ve městech kolem sebe spousty firem, které by nám ty zakázky rády udělaly také. A kdoví jestli ne levněji...

    odpověz na tento komentář 30.04.08, 11:50:29
  8. [8] od: Radek Reindl - starosta města

    Budu se Vám snažit zodpovědět pár dotazů a připomínek.
    a) starosta přiznává zvýhodňování některých firem?? A jaké ??? Pokud máte jedno jediné HODNOTÍCÍ kritérium a to je nejnižší cena, tak nemůžete nikoho zvýhodňovat, protože VŽDY vyhraje ten nejlacinější, i kdyby to bylo o haléře. Navíc zákon o zadávání veřejných zakázek VYLUČUJE zvýhodňování firem. Výjimkou je pouze možné zvýhodnění místní firmy v případě, že zaměstnává vysoké procento zdravotně postižených osob a to pouze ve službách. Chápu, že firmy by chtěli více kritérií, např. nabízená délka záruky, reference firmy, celková výhodnost nabídky atd. Jenže tato kritéria mohou být posuzována pouze subjektivně hodnotitelem. A pokud je přípustné subjektivní posouzení, tak to vytváří možné korupční prostředí. Zatímco cena je jasně měřitelná a koruna je korunou ať jí posuzuje kdo chce. Ostatní požadavky si město může dát již do zadání a také tak činí, např. požadovanou délku záruky a ta je pak pro všechny závazná.
    b) změna rozpočtu - to je otázka, která se diskutuje nejvíce. Pro doplnění: Rozpočet před tímto opatřením byl 144.124 mil a po tomto opatření rovněž 144.124 mil. Kč (viz. http://www.podborany.net/media/pdf/0171_001.pdf...), takže o žádném zvyšování rozpočtu nemůže být řeč. Je pravda, že při plánování rozpočtu vychází město již při jeho přípravě, tzn. říjen/listopad 2007!!! Z podkladů projektantů nebo z odhadů. Skutečnou cenu ale vždy ukáže až nabízená cena za kterou jsou firmy schopné akci udělat. Někdy je to více, někdy je to méně. Navíc při schvalování rozpočtu by zastupitelé mohli odhady staveb značně nadhodnotit, pak by opticky po výběrovém řízení to mohlo vypadat jako úspora a tato diskuse by se tu vůbec nevedla. To však rozumný člověk musí odmítnout hned v základu. Celkový rozpočet na investiční akce pro tento rok se nemění !!!! Jen už teď víme, na jaké akce dotace dostaneme a na které ne. A na zastupitelstvu šlo jen o to, že v tomto rozpočtu došlo k přesunu peněz z těch akcí, které se dělat nebudou na akce které se dělat budou. Pokud je cena oproti nabízené ceně během stavby navýšena (což je většinou u rekonstrukcí a každý, kdo někdy něco opravoval mi dá za pravdu, že vždy se najde „něco“ – staré dezolátní vedení kanalizace, vody, dešťové svody aj.) je to vždy až po odsouhlasení městem. V dlouhodobém průměru tato navýšení v Podbořanech jsou cca 3% ceny. Každý stavař na toto musí říct, že to není téměř „nic“

    odpověz na tento komentář 30.04.08, 15:23:00
  9. [9] od: Radek Reindl - starosta města

    c) Kdo zaplatí penále? V žádné smlouvě, kterou na akce uzavíráme není NIKDY penále za odstoupení od smlouvy uvedeno. Je pravda, že by nás některá firma mohla zažalovat, ale na ty akce o kterých se zde diskutuje jsou uzavřené pouze tři smlouvy !!! Chodník a cyklostezka na Alpku – což je akce, která je přímo zahrnuta v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury – který provádí sám kontrolu nad realizací (a jen tak pro zajímavost – pokud by nebylo rozpočtové opatření zastupitelstvem přijato, tak bychom od této akce museli odstoupit a vysvětlovat SFDI, že jsme jediné město v republice, které nechce přijmout jejich dotaci a že těch 6 milionů radši zaplatíme ze svého), další smlouva je na ulici Příčnou, kde již bylo dokonce předáno staveniště, protože zcela logicky tato ulice MUSÍ být hotová během letních prázdnin, neboť je to komunikace u 1. základní školy a školy praktické a je nesmysl jí dělat během školního provozu a tím vystavit žáky škol značnému nebezpečí, hluku apod. Třetí akcí je chodník Valovská. Na ostatní akce zatím smlouvy uzavřené nejsou!!!
    d) Obesílání pár "vyvolených" firem (od Petr): Naprosto s vámi souhlasím, čím více firem, tím lepší soutěž a jak jsem četl na zastupitelstvu, tak například na IS v kasárnech jich je obesláno zrovna asi 10 a na I. etapu tenisových kurtů také.
    e) Je zajímavé, že budou VŘ otevřena až po tomto incidentu...... (od Pepa): Vždyť to tak není. Zákon o výběrovém řízení říká zcela jasně, že se může přihlásit kdokoliv a zadavatel, tedy město, k němu přistupuje stejně jako k vyzvaným. Takže již teď se mohl přihlásit kdokoliv. Do 6 milionů korun bez DPH (což je naprostá většina akcí) bychom mohli klidně zadat zakázku přímo jedné firmě bez jakéhokoliv výběru (umožněno zákonem o Veřejných zakázkách). Přesto vybíráme firmy podle nejlacinější ceny na akce již od 250.000,- Kč.

    Závěrem: je těžké takto písemně argumentovat do diskuse a předem se omlouvám za obsáhlost, ale tato problematika by vyžadovala spíše osobní vysvětlení. Toto město netají a já jsem na to hrdý, žádné smlouvy ani nic jiného. Dokonce tvrdě do všech smluv prosazujeme větu o tom, že nepodléhají obchodnímu tajemství a mohou být dle zákona 106 o svobodném přístupu k informacím zveřejněny. A osobně nemám ani problém s tím umístit na těchto stránkách seznam akcí např. od roku 2000 do současnosti včetně jejich dodavatelů a cen. Jen mě trochu mrzí, že se tato diskuse přesouvá někam jinam, než o čem to na zastupitelstvu bylo. Tam to bylo napadání údajných praktik stavebních firem, nikoli města!!!

    odpověz na tento komentář 30.04.08, 15:23:36
  10. [10] od: BOB

    Bylo by lepší pana Podholu a pana Peterku vyloučit jako zastupitele.Dochází zde ke střetu zájmu a na město Podbořany to vrhá špatný stín.Nechte hlasovat o jejich vyloučení.

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Radek Reindl - starosta města — #12
    06.05.08, 02:40:55
  11. [11] od: Marta

    Věřím, co Peterka řekl je pravda.Jen tak by něco veřejně neprohlašoval.Peterka by udělal dobře, kdyby vše ohlásil na PČR.Policajti by si ty zastupitele pořádně proklepli.Věřím že by někdo z této partičky skončil u soudu.Podhola je člen zastup.města má chránit peníze Podbořan,ale sám se pokouší nasazovat přemrštěnou cenu za svou zakázku pro Podbořany.

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Radek Reindl - starosta města — #13
    2. komentář inspiroval andy — #24
    06.05.08, 02:56:33
  12. [12] od: Radek Reindl - starosta města

    inspirován BOB — #10Mandát zastupitele vzniká jeho zvolením a zaniká dnem voleb. Nikdo ho nemůže odvolat a ani vyloučit. To může pouze občan města a to pouze tím, že lidi, o kterých má pochybnost nebude ve volbách do zastupitelstva volit. Souhlasím s vámi, že ten, kdo pro město sestavuje rozpočet a řídí ho - tedy každý zastupitel, neměl by podnikat v zakázkách hrazených právě z tohoto rozpočtu. V této zemi to však protiprávní není.

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval Radek Reindl - starosta města — #13
    06.05.08, 13:29:23
  13. [13] od: Radek Reindl - starosta města

    inspirován Radek Reindl - starosta města — #12 inspirován Marta — #11 Je je nepochybné, že se podnikající společnosti na něčem domlouvají a že o tom pan Peterka něco ví, když se toho jak sám říká účastnil: "Nejsem svatý a také jsem se někdy takovýchto dohod zúčastnil" - viz. zvukový záznam ZM ( http://www.podborany.net/media/audio/zm/2008_23duben/10.wma... ). Proto mě celá tato věc poněkud zaráží a dělá ne mě dojem typu" Sice to sám dělám, ale když to dělají i ostatní je to špatně !!! Mrzí mě to, jakým způsobem se tento střet stavebních firem projevuje na rozvoji města. A co se týká tzv. "přemrštěných" cen - znovu opakuji: Město je stejný stavebník jako kdokoliv z vás a zajímá ho, aby stavbu někdo postavil v odpovídající kvalitě a za nejnižší cenu. Tak, jako to zajímá i vás. I mě osobně se někdy ta cena zdá obrovská, ale tím, že jako jediné kritérium máme nejlacinější cenu se to snažíme co nejvíce snížit. A pokud soutěž, kterou k tomu vypisujeme bude opravdu rovná a bez jakýchkoliv domluv stavebních firem, tak se to i povede. Ovšem znovu platí to,čeho jsem zastáncem, že čím více firem, tím menší pravděpodobnost domlouvání. Závěrem poznámka: Víte kolik tzv. "zaručených" informací jsem za dobu svého působení na radnici od některých lidí slyšel? Jedna z nich byla, že převzetím kasáren městem by se zhroutil investiční rozpočet a nic by se několik let nepostavilo. Shodou okolností to byla informace právě pana Peterky. A podívejte se na skutečnost: kasárna jsme převzali, vytváří se v nich stavební parcely pro rodinné domky, některé objekty již mají své vlastníky a nevyužitelné se budou bourat. Zároveň s tím má toto město investiční rozpočet cca 60 mil, což je 2-3 krát více než za posledních 10 let a investice do sítí v kasárnách nikdo ani nepostřehne, protože zároveň s nimi se budou ve městě stavět nové chodníky, přechody, hřiště, nové silnice v Podbořanech a Buškovicích a mnoho dalšího. Jiná "zaručená" informace před pár lety byla od samotné armády, že v Podbořanech bude v kasárnách megaposádka o 7000 vojaků s kompletním zázemím, krytým bazénem, bowlingem atd. A kde je? :-)))

    odpověz na tento komentář 06.05.08, 14:02:22
  14. [14] od: Jana Čechová

    inspirován Karla — #4 Rozhodovat by měla především kvalita, cena je důležitá, ale až druhotná. Nekvalitní výrobek nebo práce se v konečném výsledku prodraží.

    odpověz na tento komentář 06.06.08, 01:58:34
  15. [15] od: občan

    Peterka a Šopf = ostuda Podbořan, jsou krásným vzorem hulvátsví a sebestřednosti, vše co kritizují sami dělají. Peterka načerno pronajímal městký byt a přitom ostře vystupoval proti ostatním, v podnikání je skřítek šikula ale vše dokázal zahladit tak, že se z něj nakonec stala oběť... Šopf je lobista za Tatran, za stavební firmu Podholová a bůh ví za koho ještě. Kšeftuje s pozemky, načerno provozuje ubytovnu, okrádá město jen jak to jde a co víc - je nejchytřejší na světě, takže konec diskuze. Nerad to říkám, ale kdyby se chtěl vrátit na Moravu, málokdo by po něm zaplakal. Závěrem zamyšlení, proč se zastupiteli snaží většinou být "podnikatelé" s důvodem, že jim jde o blaho občanů? Proč vše hezké vždy končí na předvolebních letácích? Proč jim voliči pořád věří??

    odpověz na tento komentář
    1. komentář inspiroval kamil — #16
    2. komentář inspiroval Jana B. — #17
    13.06.08, 10:36:23
  16. [16] od: kamil

    inspirován občan — #15 svatá pravda, šop onemanšou

    odpověz na tento komentář 13.06.08, 18:52:23
  17. [17] od: Jana B.

    inspirován občan — #15 Teď jsem se dočetla, že díky pánům Šopfovi a Peterkovi může město strádat na dotacích. Když se chtějí podnikatelé hádat, ať se hádají mezi sebou a neberou si za rukojmí město! Osobně taky nechápu jak se někdo takový může do zastupitelstva dostat! Tohle že má být reprezentativní zástup lidí? Doufám že to není vzorek podle rčení - jaký lid taková vláda!

    odpověz na tento komentář 14.06.08, 16:59:43
  18. [18] od: Viktor

    HA HA, přece Léo nepůjde ke dnu sám, je to dobrý čistič, miliony baktérií zemřou. Něco tu smrdí, chtělo by to vyvětrat.

    odpověz na tento komentář 16.06.08, 18:05:04
  19. [19] od: Pavel Horský

    Nejdřív byste si měl každý zamést před svým prahem. Já už jsem začal. Ono se to dobře pomlouvá, když je člověk schován za anonymitou tak mocného média, jako je internet. Že se nestydíte!

    odpověz na tento komentář 22.06.08, 19:52:11
  20. [20] od: Zeman - major, expolitik, důchodce

    A na závěr mi dovolte několik citátů pro odlehčení tématu: Jen hlupák obrací svůj omyl ve ctnost a vychloubá se tím... Mít ve všem pravdu je znakem hlouposti... Blbost je velký dar přírody. Činí člověka šťastným... Opilý se z toho vyspí, hlupák ne... Hloupí přemýšlí o tom, co řekl, moudrý zase o tom, co řekne..., inženýre Lumíre, slyšet Vás jednou je zážitek, slyšet Vás stále je utrpení. Ostatním, poslechněte si nahrávku zastupitelů, opravdu, originální a děsivé.

    odpověz na tento komentář 23.06.08, 22:32:26
  21. [21] od: kamil

    Reaguji na 20: skutečně je to neštěstí, děs a běs uvedený zastupitel.

    odpověz na tento komentář 30.06.08, 20:36:06
  22. [22] od: pavel

    Je to zajímavé počtení ale každý hrabe pro svou kapsu

    odpověz na tento komentář 07.07.08, 20:26:29
  23. [23] od: Pavel

    Každý hrabe pro svpu kapsu

    odpověz na tento komentář 07.07.08, 20:30:22
  24. [24] od: andy

    inspirován Marta — #11 Peterka ví starou belu...

    odpověz na tento komentář 07.07.08, 21:22:57
  25. [25] od: STCL

    Jaký to hrdinský čin!

    odpověz na tento komentář 07.07.08, 21:24:44
  26. [26] od: andy

    Pane starosto, nemáte to lehké, pokaždé když si poslechnu nějaký záznam a slyším pana Ing.Šopfa nebo pana Peterku, vzpomenu si na ta vzácná a pravdivá slova Jana Wericha... :-)

    odpověz na tento komentář 07.07.08, 21:30:07

Přidat komentář:

Komentáře musí být před publikováním autorizovány. Děkujeme!

Kontrola proti SPAMu: